• شنبه 29 ارديبهشت 1403
  • السبت 11 ذو القعدة 1445
  • Saturday 18 May 2024
فرهنگی

شبکه های ماهواره ای؛ دایه هایی دلسوزتر از مادر!

   05 مهر 1395  307

لیلا ایزدی- در چند سال گذشته، روند رو به فزاینده ای در گرایش مردم به شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان قابل مشاهده است که نسبت مشخصی با نحوه عملکرد رسانه ملی دارد. امروز تهدید فرهنگی شبکه‏‌های ماهواره‏‌ای جدی‏‌تر شده است و صداوسیما در رقابت با شبکه‏های فارسی زبان ماهواره ها، کاهلی و سستی می‏‌کند و خسارات این سستی، نصیب فرهنگ ایرانی- اسلامی خواهد شد.

پژوهشگران معتقدند، ضعف برنامه‌سازی رسانه‌ای در ایران، موجب شده‌ تا خانواده‌ها به تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای روی آوردند که اثرگذار و دارای قابلیت تغییر سبک زندگی ارزیابی شده ‌است.

پژوهش‏‌های دانشگاهی نشان می‏‌دهد، بینندگان شبکه‏‌های تلویزیون ماهواره‏‌ای، تنها از قشر مرفه جامعه نیستند و قشرهای پایین‌تر را نیز شامل می‌شوند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، اگر شرایط به همین منوال پیش برود، اثرات این شبکه‌ها روی جامعه ایران، در سال‌های آتی بیشتر آشکار خواهد شد. در این میان، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی به‌عنوان رسانه انحصاری رادیویی و تلویزیونی، نقش بسیار مهمی در رقابت با این شبکه‏‌ها دارد!

ضعف مفرط صداوسیما در تولید سریال‏‌ها و برنامه‏‌های سرگرم‏‌کننده از یک سو و بهبود قابل ملاحظه و به دقت برنامه‏‌ریزی‏ شده در کیفیت برنامه برخی شبکه‏‌های ماهواره‏‌ای از سوی دیگر، این روند را سریع‏تر از گذشته کرده است و حتی به شهرهای کوچک و روستاها نیز کشیده شده و تاثیر محسوسی در سبک زندگی جوانان مخصوصا دهه هشتادی‌ها گذاشته است. رسانه ملی در حال حاضر به جز تعداد معدودی، برنامه جذاب و مفرحی برای مردم ندارد که این برنامه‌ها هم رفته رفته، دچار اُفت کیفی و ریزش مخاطب خواهند شد. درمقابل؛ شبکه‏‌های فارسی زبان ماهواره‏‌ای، هم به لحاظ کمی و هم کیفی، روز به روز مخاطبان بیشتری را به خود جذب می‏‌کنند.

 تاثیر مخرب بر سبک زندگی

پژوهش‌‏های دانشگاهی نشان می‏‌دهد، میان الگوهای غربی ارایه ‌شده توسط شبکه‌های ماهواره‌ای و تغییرات سبک زندگی در مردم ایران به ویژه جوانان، رابطه معناداری دیده می‏‌شود. رابطه میان الگوها و تغییرات سبک زندگی، مستقیم بوده و مثلا در شبکه من و تو، بیشترین تاثیرگذاری در سبک زندگی زنان ایرانی گزارش شده ‌است.

تبادل فرهنگی یا تهاجم فرهنگی؟

تغییر الگوهای فرهنگی یک جامعه، مستلزم عوامل درونی و بیرونی است. جوامع انسانی پیوسته در حال تحول هستند و این تحول، ممکن است آهسته و تدریجی باشد، مانند آنچه در دوران قدیم می‌گذشت، یا ممکن است سریع و حاد باشد، مانند آنچه در جامعه خودمان شاهد هستیم.

در قلمرو فرهنگ، دو جریان متضاد وجود دارد که یکی تبادل فرهنگی و دیگری تهاجم فرهنگی است. هرگاه دو فرهنگ با یکدیگر به‌طور طبیعی و منطقی برخورد کنند، هر یک که دارای منطق و استدلال مطابق با فطرت انسانی باشد، می‌تواند بر فرهنگ دیگر تاثیر بگذارد و آن را دچار تحول کند، این واقعیت در گذشته و حال بین فرهنگ‌ها وجود داشته و امری پسندیده و مطلوب است. اما نوع دیگر از برخورد فرهنگی بین دو یا چند فرهنگ وجود دارد و آن برخورد توطئه‌آمیز است. فرهنگی که فاقد منطق و استدلال و از پویایی و بالندگی و مطابق فطرت انسانی بودن محروم است، به شیوه‌های غیر منطقی و عقلایی متوسل می‌شود و از آن طریق قصد دارد که فرهنگ یا فرهنگ‌ها را دچار تحول و دگرگونی کند.

هر جامعه‌ای یک ایدئولوژی بنیادی دارد که از مجموعه‌ای از باورها و ارزش‏‌ها تشکیل می‌شود. ایدئولوژی‌ها می‌توانند به حفظ

وضع موجود کمک کنند، ولی اگر باورها و ارزش‏‌های آن با نیازهای جامعه دیگر، سازگار نباشند، خود محرک دگرگونی می‌شوند.

صداوسیما چه می‏‌کند؟

جای تعجب دارد که صداوسیما با ده‏‌ها برابر امکانات، تجهیزات و پرسنل، در برابر این تنوع رسانه‏‌ای، چه چیزی برای مخاطب دارد؟ شاید مسوولین رسانه ملی، آنقدر غرق در مشکلات بوروکراسی اداری و تامین بودجه و تحمل انواع فشارهای پیچیده درون سازمانی و برون سازمانی شده‏‌اند که کمتر فرصت می‏‌کنند، در برابر این هجمه رسانه‏‌ای گسترده، برنامه‏‌ریزی درخوری داشته باشند!

ما یک نسخه دویست ساله برای مقابله با پدیده‏‌های نوظهور و فناوری‏‌های جدید داریم و آن ممنوعیت فوری پدیده وارداتی است. این نسخه را از زمان ورود رادیو، تلویزوین، ویدئو، ماهواره و هر وسیله جدید دیگری به‌کار گرفته و هیچ وقت هم نتیجه‌ای به دست نیاورده‏‌ایم. اگر در قدیم، مقدور بود خانه به خانه بگردیم و با دارندگان رادیوی غیرقانونی برخورد کنیم، دیگر رشد فناوری به حدی رسیده که عملا چنین امکانی به هیچ وجه وجود ندارد و هر قانون محدودکننده‏‌ای صرفا به نابودی  قانون خود خواهد انجامید و نتیجه‏‌ای نخواهد داشت.

 در رقابت رسانه‏‌ای، راه‌حل آن است که باید در دل مخاطب راه یافت و با تولید و پخش برنامه خوب، او را جلب کرد. این کار

کاملا شدنی است. امکانات و دسترسی‌های رسانه ملی، نسبت به شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای، بسیار گسترده‏‌تر و بیشتر و کار برای آن ساده‏‌تر است.

راهکارهای  مقابله

بنا بر مشاهدات، قانون منع استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای کاملا کارایی خود را از دست داده و تصویب قانونی جدید با رویکردی نو یک نیاز جدی به شمار می آید. بین نیازهای رسانه‌ای مردم و استفاده از ماهواره، ارتباط مستقیم وجود دارد. بدیهی است، اگر این نیاز را رسانه ملی بتواند تامین کند، مردم در مقابل شبکه‏‌های ماهواره‏‌ای مصون خواهند بود، اما اگر شرایط فعلی ادامه یابد، ناهنجارهای فرهنگی که در جامعه امروز، عیان می‏‌بینیم، عمیق‏‌تر و خطرناک‏‌تر خواهد شد.

تا نیمه دهه هشتاد، ببیندگان شبکه‏‌های ماهواره‏ای در ایران در پی تامین نیاز سرگرمی بودند، اما ‌اکنون با رفع این نیاز از طریق شبکه‌های داخلی، نیاز به کسب خبر و تحلیل و تامین فکری انگیزه استفاده از برنامه‌های ماهواره‌ای است. وظیفه صداوسیماست که با پوشش مناسب آرا و دیدگاه‌های مختلف سیاسی و فکری و همچنین استفاده از ظرفیت فضای دیجیتال برای تامین نیازهای رسانه‌ای مردم اقدام کند. امروز رسانه ملی در یک بزنگاه مهم تاریخی قرار دارد؛ اگر با درک شرایط و مسوولیت‌شناسی، شیوه‌های ناصواب گذشته و تنگ‌نظری را کنار بگذارد و همه توان خود را برای جلب مخاطب به‌کار گیرد و از توان بخش‏‌های غیردولتی برای برنامه‏‌سازی استفاده کند و به افکار و سلایق متنوع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم احترام بگذارد و به نقد دلسوزانه منتقدین ترتیب اثر دهد، ان‏شالله پیروز این عرصه فرهنگی خواهد بود.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

آخرین مطالب

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس